• 70 370-4686
  • Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

ROVINJ - HORVÁTORSZÁG


Rovinj környékét aligha kell bemutatnunk a búvárkodás szerelmeseinek.
Megannyi csodás merülőhely, számtalan hajóroncs várja a búvárokat, köztük talán a legegyedülállóbb az a hely, ahol egy 1914-ben elsüllyedt hajóroncsnak, a híres Barron Gautschnak a maradványait tekinthetik meg a búvármaszk üvegén át a gyakorlottabb búvárok.

Ismertebb merülőhelyek

Baron Gautsch - hajóroncs
Hossz: 85 méter
Mélység: 28-39 méter
Az utasszállító hajó 1908-ban gördült le Dundee-ban, Skóciában, és futott ki a tengerre, mint a megrendelt három gőzhajó első darabja. A három gőzmotorral meghajtott hajóval a gyártó kissé felsült, ugyanis nem elég, hogy késtek a szállítással, ráadásul a meghajtás sem volt megfelelő, így Trieszben át kellett alakítani mindegyiket. Az átalakítások után a Baron Gautsch rövid civil életet követően, 1914 júliusában az Osztrák-Magyar Monarchia tengerészetének kötelékébe lépett és szállított utasokat és hadianyagot Kotor (Montenegró) és Trieszt között. 1914 augusztusában a hadbalépés után azonnal elrendelte a királyi és császári admiralitás, hogy lássák el aknazárral a Monarchia jelentősebb kikötőit az Adrián. Ezt jelezték a hajózási cégeknek is és javasolták védett útvonalak használatát.
A figyelmeztetés ellenére a Baron Gautsch 1914 augusztus 13-án délután 336 emberrel a fedélzetén ráfutott az aknazárra. Hatalmas robbanás rázta meg a hajót, füst gomolygott a taton, majd a hajó elkezdett lassan az oldalára dőlni. Az utasok pánikszerűen próbáltak meg a mentőcsónakokhoz jutni, voltak akik a tengerbe vetették magukat. A robbanást követően a hajó tíz perc alatt elsüllyedt. A közelben tartózkodó aknatelepítő hajó, a Basilisk, továbbá a Csepel és a Balaton hajók azonnal a katasztrófa helyszínére sietettek, és működtek közre sikeresen 159 utas kimentésében, de 177 ember sajnos így is meghalt.
A 85 méter hosszú hajó egyenesen áll a tengerfenéken 40 méteres mélységben, fedélzete 28 méterre van a vízfelszín alatt. Normális esetben kb. 10-30 méterre is el lehet látni. Rengeteg kis hal úszkál a hajóés búvárok körül, szinte karnyújtásra, semmitől sem zavartatva magát. A kényelmes merüléshez jól jön a száraz ruha, de nyáron nedves ruhában is nagyon jót lehet merülni. A fedélzet és a felépítmények fém váza közé könnyen be lehet úszni, nagyon látványos ez a rész.
A hajó a hatalmas méretével és szomorú sorsával együtt hoz létre merülés során egy olyan hangulatot, amit roncsbúvár sosem felejt el. Kísérteties és káprázatos is egyben, amikor a búvár a hajó fedélzetének felső részében bolyong, miközben kintről beszűrődik a messzi nap fénye. Aki teheti, ne hagyja ki.
Giuseppe Dezza - hajóroncs
Hans Schmidt (Istra) - hajóroncs
Coreolanus - hajóroncs
Maona - hajóroncs
John Gilmore - hajóroncs
Romagna - hajóroncs
Numidia - hajóroncs
Banjole szigeti barlangok
Figarola sziget
Rovinj

Fénykép galéria